شناسه خبر: 512411
دوشنبه 19 آبان 1404 14:46
افزایش سهم ایران در حملونقل دریایی
پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت: بررسی تحولات اخیر در حوزه حملونقل دریایی نشان میدهد ایران با هدف بهرهبرداری بیشتر از ظرفیتهای ترانزیتی و تجاری منطقه، گامهای مؤثری برای افزایش سهم خود در این بخش برداشته است.
سفیر ایران در روسیه، کاظم جلالی، از توافق تهران و مسکو برای تشکیل نخستین کنسرسیوم مشترک حملونقل دریایی خبر داد. او با اشاره به برگزاری نشست دو روزه رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد دولتی و خصوصی دو کشور در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آبان در شهر ماخاچقلعه گفت:
«در این نشست، چارچوب و ساختار کنسرسیوم مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد جزئیات نهایی و متن رسمی توافق ظرف یک ماه آینده تدوین و ابلاغ شود.»
به گفته جلالی، هدف این کنسرسیوم توسعه همهجانبه تجارت، ترانزیت و ترابری ترکیبی میان ایران و روسیه است و میتواند مسیرهای تجاری دو کشور را بیش از پیش به هم متصل کند.
در همین حال، سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، که برای نهاییسازی این توافق به روسیه سفر کرده بود، اعلام کرد: «مذاکرات با قزاقستان برای مشارکت و سرمایهگذاری مشترک در حوزه حملونقل دریایی به مرحله نهایی رسیده و انتظار میرود قرارداد همکاری بهزودی امضا شود.»
وی همچنین از تداوم رایزنیها با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خبر داد و افزود: «هیأتی بلندپایه از جمهوری آذربایجان به ریاست معاون نخستوزیر این کشور از بندر شهید رجایی بازدید کرده و مذاکرات برای گسترش همکاریهای حملونقلی میان دو کشور در جریان است.»
رسولی با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران و سواحل گسترده آن گفت: «دریا و بنادر از نعمتهای بزرگ الهی برای کشور ما هستند. تاکنون تمرکز اصلی بر منابع نفت و گاز بوده، اما اکنون باید از ظرفیت بنادر و دریا برای توسعه اقتصادی و تجاری حداکثری استفاده کنیم.»
او با تأکید بر اهمیت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور افزود: «این سیاستها اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته و اجرای آن میتواند به شکلگیری تمدن دریایی نوین و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به نفت کمک کند.»
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد که فاصله زیادی میان ظرفیت اسمی بنادر کشور و میزان واقعی جابهجایی بار وجود دارد و باید با رفع موانع و تمرکز بر نقاط اشتراک با کشورهای منطقه، این ظرفیت را به فعلیت رساند.
او در پایان خاطرنشان کرد:«توسعه همکاری با کشورهای حاشیه خزر و همچنین گسترش فعالیت بنادر جنوبی ایران در مسیر دسترسی به دریاهای آزاد، میتواند زمینهساز رشد پایدار و افزایش نقش ایران در شبکه جهانی حملونقل دریایی شود.»