به گزارش گروه صنعت و تجارت_ پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، به نقل از لویدزلیست : نفت برداشتشده در اصل از میدان نفتی مارب یمن آمده و در کشتی FSO Safer ذخیره شده بود.
این تأسیسات شناور از سال ۲۰۱۵، پس از تصرف منطقه حدیده و رأس عیسی توسط حوثیها، بلااستفاده ماند و شرکت SEPOC پمپاژ نفت خام را متوقف کرد.
در آن زمان، کشتی Safer بیش از ۱.۱۴ میلیون بشکه نفت به ارزش تقریبی ۸۰ میلیون دلار در خود جای داده بود.
با گذشت زمان و عدم امکان فروش نفت، حوثیها مانع تعمیر و نگهداری Safer شدند و این امر خطر وقوع یک فاجعه زیستمحیطی را افزایش داد.
در سال ۲۰۲۲، توافقی میان حوثیها و سازمان ملل حاصل شد که بر اساس آن، نفت موجود در Safer به کشتی VLCC یمن منتقل شد.
این نفتکش غولپیکر برای این مأموریت خریداری شده بود، اما توافقی درباره فروش یا استفاده از این نفت وجود نداشت.
از آن زمان تاکنون، کشتی Safer همچنان در محل خود باقی مانده و کشتی VLCC یمن نیز در نزدیکی آن لنگر انداخته است.
سازمان ملل متحد مالکیت VLCC یمن را به شرکت SEPOC واگذار کرد، اما همچنان حقوق خدمه تعمیر و نگهداری کشتی را پرداخت میکند. با این حال، حملات اخیر اسرائیل به تأسیسات نفتی حدیده، رأس عیسی و سلیم، ارزش این نفت را برای حوثیها افزایش داده است.
با وجود نابودی تأسیسات مدرن پالایش و انتقال نفت، مردم محلی همچنان امکان تولید محصولات تقطیری ضعیف از نفت خام را دارند که با وجود کیفیت پایین، در بازار داخلی کمیاب و ارزشمند است. در تاریخ ۸ ژوئن، نفتکش ساحلی سیاستار-۱ (IMO 9163283) در حال انتقال نفت از کشتی VLCC یمن مشاهده شد و پس از آن محموله خود را در رأس عیسی تخلیه کرد.
لویدز لیست همچنین گزارش داده است که پیش از این تاریخ، یمن انتقال کشتی به کشتی فرآوردههای نفتی روسیه را نیز انجام داده بود. سازمان ملل متحد به این اقدام اعتراض کرده و اعلام کرده است که انتقال نفت احتمالاً با مشارکت خدمه یمنی تحت حمایت سازمان ملل، اما تحت فشار حوثیها انجام شده است. با توجه به مالکیت کشتی توسط SEPOC و نیاز فوری حوثیها به منابع نفتی، جلوگیری از چنین برداشتهایی در آینده دشوار به نظر میرسد.